SKOLIOSE

Skoliose er det fælles medicinske navn for skæv ryg og sidekrumning af rygsøjlen. Hvis skoliosen får frit spil, kan den udvikle sig til pukkelryg. Skoliosen rammer især i piger (80 %). Lægerne kan ikke forklare, hvorfor pigerne rammes langt hyppigere end drengene. En skoliose er en krumning af rygsøjlen til siden set bagfra. Krumningen kan sidde, hvor som helst i rygsøjlen. Ofte ser man ovenover den første krumning en krumning til den modsatte side, så rygsøjlen derved danner et S.

Billede: Højresidig skoliose i brystdelen af ryggen. Bækken står lige og højre flankevinkel er større end venstre. Venstre skulder står lavere end højre og højre skuldeblad stritter, fordi ryggen er roteret.
 
Billede: Torsionsprominensen (puklen) ses tydeligst, når patienten bøjer sig fremover.

 
Patientinformation til unge med nykonstateret Skoliose
Skoliose er ikke en sygdom, men en fejlvækst i ryggens hvirvler.
Ryggen er opbygget af 24 ryghvirvler der ligger ovenpå hinanden:

  • Halshvirvler (7)
  • Brysthvirvler (12)
  • Lændehvirvler (5)

I mellem hvirvlerne ligger en blød bruskskive, der virker som en støddæmper.

Ryggen har naturligt tre krumninger:

  • Nakkesvej
  • Brystkrumning
  • Lændesvej

Ved Skoliose vil rygsøjlen krumme til siden. Sådan en krumning vil kunne sidde, hvor som helst i ryggen. Ofte vil ryggen ved Skoliose have to krumninger, så rygsøjlen minder om et S (billede 1 ovenfor).

Hvad kan der gøres?

Ligegyldigt hvor svær en Skoliose man har, er det vigtigt, at holde sin ryg stærk. Musklerne i ryggen og maven skal trænes, da det er dem som holder ryggen.
En fysioterapeut vil kunne vise dig de nødvendige øvelser og herefter kunne sammensætte et træningsprogram, som vil hjælpe dig med at holde din ryg stærk.

Svømning er en anden måde, at vedligeholde en dårlig ryg. Svømning styrker alle musklerne uden at belaste ryggen.

Korset?

Hvis lægen mener, at træning ikke er tilstrækkeligt til at holde din ryg på plads, kan et korset være en løsning. Et korset laves specielt til dig af en bandagist. Bandagisten vil kigge på røntgenbillederne af din ryg og herefter tage nogle mål. Ud fra dette vil bandagisten kunne lave et korset, som passer dig helt perfekt.
Korsettet er lavet af et hårdt plastmateriale, og vil kunne hjælpe dig med at holde din ryg på plads samt sørge for, at Skoliosen ikke forværres. Korsettet vil blive rettet til i takt med at du vokser.

Som hovedregel skal et korset benyttes ca. 23 timer i døgnet. Den resterende tid skal du bruge til bad, træning af musklerne osv. Korsettet skal altså benyttes indtil din ryg er udvokset.

Tøj og hygiejne ved brug af korset

Hvis du skal bruge et korset er det en god idé, at fremskaffe en god bomuldstrøje, som skal benyttes under korsettet. Som regel vil ganske almindeligt tøj kunne bruges over korsettet. Prøv dig frem - for man kan sagtens være smart med et korset under tøjet.

Når du bader, er det godt at bruge en mild sæbe. Knapt så godt er med bodylotion og fede cremer, som kan irritere huden.

Operation?

Er Skoliosen af en sværere grad, kan en operation være en mulighed. Ved en sådan operation vil en ortopædkirurg gøre en del af ryggen stiv, og på den måde sikre, at skævheden (Skoliosen) ikke udvikler sig yderligere.  

 

Hvad med fremtiden?

Normalt vil man ikke være forhindret i bestemte uddannelser eller jobs, men du skal måske alligevel tænke over dine job og/eller uddannelsesplaner er realistiske? Du skal altså tænke nogle år frem i tiden, selv om det kan syntes svært - vil min ryg kunne holde til et sådant arbejde eller uddannelsesforløb?

Sport og fritidsinteresser

Du skal ikke nøvendigvis stoppe med at dyrke sport fordi du har fået konstateret Skoliose. Tal med læge eller fysioterapeut om hvordan du skal forholde dig.

Hvordan med mine venner?

Det er altid bedst at være åben omkring Skoliose samt eventuelt brugen af korset. Hvad der er blevet talt åbent om, er ikke længere "mystisk." Dine venner kender dig, og vil måske syntes, at det er spændende i begyndelsen, men snart vil Skoliosen blive en del af hverdagen og ikke mindst en del af dig.
Til sidst skal du vide, at du bestemt ikke er alene med Skoliosen samt dine spørgsmål. Der er mange unge med Skoliose i Danmark. Nogle af disse er allerede medlem af Dansk Skoliose Forening.




Dansk Skoliose Forening • dsf@skoliose.dk • Tlf. 96 90 90 92